Zestaw naprawczy do opony - czy jest skuteczny? Naprawa opony krok po kroku
Przebita opona to jedna z najczęstszych usterek drogowych. Problem ten jest szczególnie kłopotliwy, gdy nie mamy przy sobie opony zapasowej. Wówczas można skorzystać z pomocy drogowej i popularnych zestawów naprawczych. Sprawdźmy, jak korzystać z tych zestawów i czy sprawdzają się w awaryjnych sytuacjach.
Uszkodzenie opony to częsty problem. Usterka ta nie jest poważna, ale w praktyce przysparza znacznie więcej problemów, zwłaszcza jeśli w bagażniku nie ma koła zapasowego. Co ciekawe, większość producentów samochodów nie dołącza już tradycyjnego koła zapasowego do podstawowego wyposażenia. Obecnie częściej można spotkać małe zestawy naprawcze do opon, które według producentów są łatwiejsze w użyciu i powinny ułatwić naprawę. Nie trzeba korzystać z podnośnika czy ważącego kilka kilogramów koła, ani zmagać się z zapieczonymi śrubami. Dostępne na rynku opcje to łatki do opon, płynne uszczelniacze czy środki w sprayu. Można też znaleźć coś bardziej oryginalnego, a na pewno tańszego, w zestawie kosztującym kilka złotych. W jego skład wchodzą między innymi wiertła wulkanizacyjne i linki. Czy takie rozwiązanie sprawdzi się również na drodze?
Spray do opon - koło zapasowe w sprayu
Przyglądając się oferowanym zestawom do naprawy opon, najprawdopodobniej natrafimy na różnego rodzaju środki w sprayu. Prostota ich użycia to niewątpliwie duża zaleta. Podczas usuwania defektu musimy jedynie włożyć wężyk do zaworu i upuścić preparat do wnętrza koła. Według niektórych producentów nie jest konieczne pompowanie koła, aby kontynuować jazdę. W praktyce często okazuje się, że ta niewielka puszka wytwarza jedynie ciśnienie około 1 bara, co nie jest wystarczające, aby zagwarantować skuteczność działania. To tylko tymczasowe rozwiązanie, które pomoże dotrzeć do najbliższego wulkanizatora. Najczęściej jest to w promieniu 50 km i przy prędkości maksymalnie 60 km/h.
Zestawy naprawcze do opon od producenta
Nieco inaczej prezentują się zestawy naprawcze do opon, które znajdują się w standardowym wyposażeniu samochodu. Znajdziemy w nich niewielki kompresor oraz buteleczkę z płynem uszczelniającym. Są one zazwyczaj zasilane z gniazda zapalniczki. W niektórych przypadkach środek jest zintegrowany z kompresorem. W innych przypadkach występuje w dwóch częściach. W obu przypadkach zasada działania jest taka sama. Preparat ten jest również rozpylany w oponie, ale dzięki kompresorowi można go rozpylać pod wyższym ciśnieniem. Jest to rozwiązanie tymczasowe, a wyższe prędkości nie są możliwe.
Sprawdź łatki do opon dostępne na stronie https://sklep-warsztat.pl/materialy-wulkanizacyjne/latki-uniwersalne.
Samodzielne łatanie koła - zestaw naprawczy za kilka złotych
Samodzielne łatanie koła zestawem naprawczym rozwiąże problem. Zestaw zawiera szydełko i wrzeciono, a także klej w tubce i kilka linek butylowych. Jak naprawić przebite koło za pomocą tego wynalazku? Przyjrzyjmy się, jak ta procedura działa w praktyce i sprawdźmy, czy może zastąpić tradycyjne koło zapasowe lub przynajmniej z nim konkurować.
- Krok 1 - Najpierw musimy zlokalizować obiekt, który powoduje problem. W tym przypadku winna była śruba, którą musimy usunąć. Niestety, narzędzia znajdujące się w zestawie naprawczym nie nadają się do tego zadania. Wykorzystajmy szczypce, które warto trzymać w bagażniku samochodu.
- Krok 2 - Teraz możemy przystąpić do lekkiego oczyszczenia i wygładzenia otworu. Do rozwiercenia otworu użyjemy ząbkowanego narzędzia aplikacyjnego (aplikatora).
- Krok 3 - Następnie, za pomocą tego samego narzędzia, nałóż niewielką ilość kleju na środek. Ułatwi to włożenie przewodu.
- Krok 4 - Używamy drugiego narzędzia z zestawu i sznurka butylowego. Przeciągamy go mniej więcej do połowy przez otwór w szydełku. Następnie bierzemy klej i rozprowadzamy go wokół sznurka.
- Krok 5 - Wciskamy sznurek w uszkodzony obszar. Wciskamy sznurek w uszkodzony obszar, aż osiągnie około 3/4 długości.