Docieranie zaworów i jego specyfika

Docieranie zaworów i jego specyfika

 

Zarówno frezowanie gniazd zaworów, jak i ich docieranie, nie jest skomplikowanym zadaniem. Trudno jednak nie zgodzić się z tym, że od osób, które się go podejmują, wymagana jest duża dokładność. Jeśli mamy dokonywać tego rodzaju napraw, powinniśmy też zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzie – obcinak walcowy dla gniazd zaworów. Oczywiście, nie należy przeceniać własnych umiejętności, jeśli więc nie mamy do czynienia z operacją wykonywaną dość często, może się okazać, że znacznie lepszą opcją będzie skontaktowanie się z samochodowym serwisem naprawczym.

Frezy do gniazd zaworu to narzędzie, które sprawia, że mechanizm zaworowy silnika samochodowego może po zakończeniu naprawy powrócić do stanu roboczego. Tego rodzaju głowice tnące często określane są też jako zagłębienia i to właśnie one mają kluczowe znaczenie w procesie przywracania szczelności cylindrów silnika. Jeśli zależy nam na zrozumieniu, na czym w ogóle polega charakterystyka frezów aplikacyjnych oraz rozwiertaków do gwiazd zaworowych, w pierwszej kolejności powinniśmy zastanowić się nad tym, w jaki sposób w danym pojeździe funkcjonuje mechanizm zaworowy silnika i co może przyczyniać się do zakłóceń w jego pracy.

Bez względu na to, z jakim silnikiem spalinowym mamy do czynienia, każdy z jego cylindrów działa w połączeniu z dwoma zaworami. Jeden z nich jest zawsze wlotem, podczas gdy drugi jest wydechowy. Praca silnika odbywa się dzięki powtarzającym się cyklom. Każdy z nich polega na tym, że do cylindra roboczego wprowadzana jest mieszanina paliwowa. Aby do tego w ogóle doszło zawór wlotowy powinien być otwarty. Już po jego zamknięciu, a co za tym idzie po spaleniu wspomnianej mieszanki niezbędne jest usunięcie gazów spalinowych z cylindra. Zawsze odbywa się to poprzez otwarcie zaworu wydechowego. Gdy oba zawory (wlotowy i wylotowy) są zamknięte, powinny zapewniać całkowite uszczelnienie w odniesieniu do cylindra roboczego. Gdy silnik pracuje, zawory są poddawane sporym naprężeniom mechanicznym. Nie brakuje też różnego rodzaju udarów. Produkuje się je tak, aby mogły one dać sobie radę z tego rodzaju negatywnym wpływem nawet przez dłuższy czas. Należy jednak liczyć się z tym, że w pewnym momencie możemy mieć do czynienia z awariami, te zaś, jak już wspomniano, wymagają albo skorzystania z odpowiednich narzędzi, albo zwrócenia się z prośbą o pomoc do specjalisty.

Aby zrozumieć, jak ważna jest precyzja warto zwrócić też uwagę na to, że konstrukcja zaworów nie jest przypadkowa. Przeważnie składają się one z dwóch elementów, mamy więc do czynienia zarówno z tak zwanym prętem prowadzącym, jak i z głowicą. Nie zawsze wyglądają one jednak tak samo, poza tymi, które mają kształt płaski i wypukły mamy więc do czynienia także z tymi, które swoim kształtem przypominają tulipan. Sam trzon prowadnicy zaworu jest przeważnie całkowicie cylindryczny, jednak i w tym wypadku nie mówimy o regule. Może być on także uformowany, a także posiadać specjalny rowek. Ten jest nieoceniony przede wszystkim na etapie mocowania sprężyny.

O serwisie

Poradnik lifestylowy. Znajdziesz tu ciekawe artykuły dotyczące zdrowego trybu życia, urządzania wnętrz czy porady motoryzacyjne.